Proč využít framework STDC ve svém podnikání

Tipy k nákupuFinance 10. 11. 2021

O frameworku See-Think-Do-Care už toho bylo napsáno spoustu. Je to pár let, co Avinash Kaushik přišel s modelem STDC, který už v době svého uvedení vlastně nebyl žádnou novinkou. Pokud o modelech nákupního chování neslyšíte prvně, určitě jste slyšeli například pojem AIDA, který je tomuto modelu velmi podobný. Proč tedy tento framework využívat a co od něj můžete čekat? Známe hned 3 pádné důvody.

Důvod první: Uděláte si pořádek a systém

Pokud byste hledali třeba jen jediný důvod, proč začít řídit marketing firmy nebo e-shopu s pomocí tohoto modelu, tak pořádek a přehled by byl jasně důvod „numero uno“. Pomocí šablony, kterou najdete na konci článku si jasně definujete, co v jakých krocích máte dělat a jak výsledky měřit a vyhodnocovat.

Otázka, která vás dříve či později napadne, je vcelku jasná: Kde začít? Tady je třeba upozornit, že žádný model není spásný a neudělá práci za vás (byť by to bylo krásné). Na druhou stranu, pokud máte vypracované analýzy cílové skupiny, definované cíle a pojem „klíčovka“ pro vás není úplně neznámý, budete mít plusové body. Vždy platí, že čím víc dat máte k dispozici, tím lépe.

Pokud ovšem řešíte nákupní modely, pravděpodobně máte výše zmíněné věci připravené nebo o nich alespoň máte přehled. Tak a teď hurá do práce! Na začátku si vždy ujasněte cíle pro jednotlivé části modelu (See, Think, Do, Care). Cíl nemusí být vždy jen nákup produktu, což je klasický cíl „Do“ fáze.

Berte v potaz i mikrokonverze, například zápis do odběru newsletteru, kliknutí na odkazy, kvalitu návštěvnosti na webu a e-shopu, celkový zásah cílové skupiny pomocí kampaní atd. Online svět je plný rozličných metrik, které lze měřit nejrůznějšími online nástroji. Není to žádné umění, umění je najít ty správné metriky pro danou fázi/cílovku/kanál atd.

Pokud máte toto definované, začněte přemýšlet o tom, jaký obsah chce uživatel v dané fázi vidět, číst, používat. Není možné být úplně konkrétní. Pro každou firmu, nebo přesněji cílovou skupinu, bude obsah odlišný v jednotlivých fázích. Teprve když máte jasno v tom, komu chcete jaký obsah komunikovat, začněte s rozhodováním o kanálech, které použijete.

Důvod druhý: Online svět je pro STDC jako stvořený

Jeden z důvodů, proč se o modelu STDC mluví víc než o ostatních, je jeho využití v online světě, kam směřuje velká část reklamních rozpočtu firem. Giganti typu Google nebo Facebook upravili své platformy pro ideální využití tohoto modelu, a tak můžete různé formáty online kampaní využít v každé fázi tohoto nákupního modelu.

Framework STDC

Zároveň však nezapomínejte na to, že předpřipravené typy cílení nemusí zohledňovat váš produkt/službu. Vždy myslete vlastní hlavou a nad vlastní cílovou skupinou. Nemalou roli pak může hrát i délka rozhodovacího procesu při koupi produktu.

Důvod třetí: Funguje napříč firmami

Pokud si zadáte do Google STDC model, uvidíte spoustu krásných obrázků, šablon, kde jsou vyplněny všechny kanály od See až do Care fáze. Nicméně realita bude dozajista odlišná, ne vždy je potřeba být všude a pro všechny. Navíc, co si budeme povídat, marketingový budget většina firem nemá neomezený a při problémech je to jeden z prvních, který se osekává.

Věnujme se proto malým a středním firmám, na které se často u podobných modelů nemyslí. Malé a střední podniky mají často omezené rozpočty, a proto je výběr kanálů a alokovaného budgetu klíčový.

V případě této velikosti firem je vhodné začít fázemi Care a DO a teprve po jejich vytěžení začít s dalšími fázemi. Více o STDC pro malé a střední firmy naleznete v článku David Poláška na blogu digitální agentury eBRÁNA. Obecně však platí, že při aplikaci modelu je vhodné jít od konce.

Poučení na závěr

Model See Think Do Care, stejně jako jiné modely a frameworky, berte s nadhledem. Žádný framework za vás práci neudělá, ale výrazně vám práci zpřehlední. Model tak můžete využít při spolupráci s agenturou nebo pro své kolegy a šéfy. Přesvědčit své okolí o vaší strategii nebývá snadné, ale STDC vám to výrazně ulehčí. A hlavně, vy sami budete mít ve své práci pořádek.

Chcete přijít o odměnu až 15 % z každého nákupu na internetu?

Stačí se zdarma zaregistrovat a o žádné odměny již nikdy nepřijdete.

Právě teď k novému účtu navíc 300 Kč Ke každé odměně za nákup získáte další bonusovou ve stejné výši. Celkem na bonusových odměnách můžete získat až 300 Kč. za vaše nákupy.

- nebo -
Registrací souhlasíte s podmínkami užití a se zpracováním osobních údajů.
Máte již účet? Přihlaste se